Процедура „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд - Eтап I“, с финансиране по линия на механизма за възстановяване и устойчивост

Настоящата процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ е първи етап от изпълнението на подмярка „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд“ към компонент „НИСКОВЪГЛЕРОДНА ИКОНОМИКА“ на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Настоящият първи етап предвижда интензитетът на безвъзмездната финансова помощ да е 100% от допустимите разходи и набирането на проектни предложения да приключи на 31.03.2023 г.

След приключването на този първи етап, Структура за наблюдение и докладване ще обяви нова процедура за изпълнение на втори етап на изпълнението на подмярка „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд“. Във вторият етап интензитетът на безвъзмездната финансова помощ ще бъде 80% от допустимите разходи. Тя ще стартира след края на тази процедура и кандидатстването по нея ще приключи на 31.12.2023 г. Поради различния интензитет на помощта и необходимостта от осигуряване на собствено участие от сдруженията на собствениците се предвижда в информационната система на МВУ да бъде публикувана самостоятелна процедура за кандидатстване, която да отразява спецификите свързани с изискването за осигуряване на собствено участие от страна на Сдружение на собствениците.

Средствата по настоящата процедура се предоставят чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели, съгласно чл. 3, ал. 2, т. 1 на Постановление на Министерския съвет № 114/08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост .

Оценката по настоящата процедура ще се извършва на един етап, в съответствие с чл. 17 на Постановление на Министерския съвет № 114/08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост (обн. ДВ, бр. 43 от 10.06.2022 г.).

Кандидатстването по настоящата процедура се осъществява въз основа на предложения, които подават през общината партньор и се оценяват в съответствие с критериите, описани в настоящите Насоки за кандидатстване. Кандидатите за средства подават предложение за изпълнение на инвестиция чрез формуляр за кандидатстване в Информационна система на Механизма за възстановяване и устойчивост в съответствие с условията, определени в настоящите Насоки за кандидатстване.

ДОПУСТИМИ КАНДИДАТИ


Допустими са всички многофамилни жилищни сгради, които се управляват по реда на Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС)* и са проектирани преди 26 април 1999 г.

* Многофамилните жилищни сгради, които се управляват по реда на ЗУЕС са тези, в които броят самостоятелни обекти са най-малко четири и принадлежат на повече от един собственик. Сградата следва да е жилищна и да е предназначена за постоянно обитаване, в която най-малко 60 на сто от нейната разгъната застроена площ се заема от жилища (съгласно § 5, т. 29 от Допълнителните разпоредби на ЗУТ).

Сдружения на собственици подали заявления за подкрепа от Националната програма за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради, няма да ползват  предимство при кандидатстване по настоящата процедура и следва да подадат всички изискуеми документи.

ОСНОВНА ЦЕЛ 


Основната цел на настоящата процедура за предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост е устойчиво енергийно обновяване на националния сграден фонд от жилищни сгради.

Конкретни цели:

  • Подобряване енергийните характеристики на националния сграден фонд от жилищни сгради, чрез прилагане на интегрирани енергоефективни мерки;
  • Достигане на клас на енергопотребление минимум „B“ след прилагане на енергоспестяващи мерки при жилищни сгради;
  • Стимулиране на минимум 30% спестяване на първична енергия за обновените жилищни сгради;
  • Ресурсна ефективност, икономическа целесъобразност, декарбонизация чрез възобновяеми енергийни източници , устойчив строителен процес;
  • Намаляване на енергийната бедност, чрез намаляване на разходите за енергия; 
  • Подобряване на условията и качеството за живот на населението в страната чрез технологично обновление и модернизиране на сградния фонд.

Дейностите по настоящата процедура са осъществяват на територията на цялата страна, в 28 области и 265 общини.

МИНИМАЛЕН И МАКСИМАЛЕН РАЗМЕР НА ЗАЯВЕНИТЕ СРЕДСТВА


Минималният размер на заявените средства по всеки индивидуален проект за сграда/блок-секция е 100 000 лева.
Максималният размер на заявените средства по всеки индивидуален проект за сграда/блок-секция е 6 500 000 лева.

ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ ЗА ФИНАНСИРАНЕ


  1. Дейности по изпълнение на мерки за енергийна ефективност, които са предписани като задължителни за сградата в обследването за енергийна ефективност:
    • По външните сградни ограждащи елементи:
      • подмяна на дограма (прозорци, врати, витрини и др.);
      • топлинно изолиране на външните ограждащи елементи (външни стени, покриви, подове и др.).
    • По системите за поддържане на микроклимата:
      • изграждане на системи за оползотворяване на енергията от възобновяеми източници за енергийните потребности на сградата;
      • ремонт или подмяна на амортизирани общи части на системите за отопление, охлаждане и вентилация на сградата за повишаване на енергийната ефективност;
      • реконструкция на вертикалната система за отопление в хоризонтална, като се осигурява индивидуално отчитане на разхода на топлина за всеки собственик на самостоятелен обект в сградата;
      • ремонт или подмяна на електрическата инсталация в общите части на сградата и изпълнение на енергоспестяващо осветление в общите части;
      • инсталиране на система за автоматично централизирано управление на топлоподаването при локални източници, собственост на собствениците на самостоятелни обекти в сградата;
      • инсталиране на система за автоматизирано централизирано управление на осветлението в общите части на жилищната сграда;
      • поставяне/инсталиране на системи за възобновяеми енергийни източници, ако са посочени в енергийното обследване
  2. Съпътстващи строителни и монтажни работи, свързани с изпълнението на мерките за енергийна ефективност и съответното възстановяване на общите части на сградата в резултат на изпълнените мерки с енергоспестяващ ефект. Съпътстващите строителни и монтажни работи са свързани единствено с възстановяването на първоначалното състояние, нарушено в резултат на обновяването на общите части и на подмяната на дограма в самостоятелния обект.
  3. Строително-монтажни работи, които произтичат от нормативни изисквания свързани с безопасната експлоатация на сградите и са предписани като задължителни в техническия паспорт на сградата и строително-монтажни работи, които са нормативно необходими за въвеждане на сградата в експлоатация:
    • Строително-монтажни работи свързани с отстраняване на локални дефекти и повреди, които не нарушават общата конструктивна устойчивост на сградите, но в същото време създават опасност за преките ползватели или неотстраняването им би довело до по-сериозни промени в носещата конструкция на сградата в бъдеще;
    • Строително-монтажни работи свързани с осигуряване на пожарна безопасност, ремонт/подмяна на мълниезащитна и заземителна инсталация, осигуряване на достъпна архитектурна среда).

Няма да се финансират:

  • Подмяна на отоплителни тела в самостоятелните обекти;
  • Подмяна на асансьори с нови или втора употреба;
  • Обзавеждане и оборудване в самостоятелните обекти;
  • Изпълнение на дейности по вертикална планировка около сградата;
  • Ремонт и подмяна на ВиК инсталации.

Допустими за финансиране са и следните съпътстващи дейности:

  • Извършване на обследване за енергийна ефективност и сертифициране за Енергийна ефективност  – първоначално обследване за енергийна ефективност за целите на подаване на предложение по настоящата процедура;
  • Изготвяне на обследване за установяване на техническите характеристики, свързани с изискванията по чл. 169, ал. 1 (т. 1 - 5) и ал. 3 от ЗУТ, архитектурно заснемане и на технически паспорт на сградата;
  • Изготвяне на независима експертна оценка, изготвена от сертифициран енергиен одитор (лица от регистъра по чл.44 ал. 1 от Закона за енергийна ефективност) след приключване на дейностите по изпълнение на строително-монтажни работи;
  • Изготвяне на инвестиционен проект и оценка на съответствието му съгласно ЗУТ;
  • Авторски и строителен надзор съгласно ЗУТ;
  • Въвеждане на обекта в експлоатация;
  • Публичност и информация на проекта;
  • Организация и управление на проекта.

Изисквания за постигнати енергийни параметри от приложените мерки:

След изпълнение на енергоспестяващи мерки (ЕСМ) сградите следва да постигат клас на енергопотребление „В” или по-висок.

Задължително изискване е след изпълнение на мерките в многофамилната сграда да се постигне минимум 30% спестяване на първична енергия. В случай, че след изпълнение на предложение за изпълнение на инвестиция (ПИИ) не се постигне минимум 30 % спестяване на първична енергия), както и клас на енергопотребление „В” съгласно действащата към датата на изготвяне на инвестиционния проект нормативна уредба, всички получени средства  подлежат на възстановяване.

Приоритет ще се дава на предложения за изпълнение на инвестиция за енергийна ефективност в съчетание с използването на възобновяеми енергийни източници, както и допълват архитектурния облик на града.

В случай, че мерките включват системи за отопление и охлаждане и/или производство на електрическа енергия от възобновяеми източници (ВИ), допустими са само такива за обезпечаването на енергийното потребление в общите част на сградата. Изграждането на съоръжение за производство на енергия от ВИ е допустимо, само ако съоръжението за производство на енергия от ВИ ще бъде собственост на крайния получател и произведената енергия ще се използва за нуждите на сградата..

Водещият партньор следва да представи доклад от обследването, от който да става ясно, че производството на електрическа и/или топлинна енергия, осъществено със средства от МВУ, е за собствено потребление и същото не надхвърля необходимото количество енергия за покриване нуждите на съответната сграда. (в случаите, когато предложението включва мерки за отопление и охлаждане и/или производство на електрическа енергия от възобновяеми източници).

НАСОКИ ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ И ДОКУМЕНТИ


Насоки за кандидатстване

Документи за информация

Документи за кандидатстване

Примерни документи за промяна на обстоятелства на Сдружение на собствениците

Примерни документи за регистрация на Сдружение на собствениците

МЯСТО НА ПОДАВАНЕ


Община Стара Загора, партер - изток, стая № 1


В сила е нова наредба за техническите изисквания към енергийните характеристики на сгради

В бр. 92 на ДВ от 18 ноември 2022 г. е обнародвана Наредба № РД-02-20-3 от 9 ноември 2022 г. за техническите изисквания към енергийните характеристики на сгради (Наредба № РД-02-20-3 от 9 ноември 2022 г.). Наредбата влиза в сила от деня на нейното обнародване, с изключение на заложеното изискване всички нови сгради от съответната категория да се проектират с близко до нулево потребление, което ще влезе в сила от 01.01.2024 г. До тази дата новите сгради следва да се проектират с потребление на енергия най-малко в клас „В“.

С Наредба № РД-02-20-3 от 9 ноември 2022 г. се отменя Наредба № 7 от 2005 г. за енергийна ефективност на сгради.

Към Наредба № РД-02-20-3 от 9 ноември 2022 г. са създадени 8 приложения, сред които и Национална методика за изчисляване на енергийните характеристики на сградите. В ПЗР на Наредбата е записано, че обследванията за енергийна ефективност на сгради, изпълнени до влизане в сила на наредбата въз основа на методиката от вече отменената Наредба № 7 от 2005 г. за енергийна ефективност на сгради, се приемат за методологично съответстващи с допустимо отклонение от изискванията на методиката от новата наредба, когато са извършени по договор, сключен след 21 ноември 2017 г., и класът на прогнозираното енергопотребление след изпълнение на енергоспестяващите мерки не се променя.

С пълния текст на Наредба № РД-02-20-3 от 9 ноември 2022 г. можете да се запознаете на

https://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp;jsessionid=F736FFC3484E8F8C3F71210CDC3DCD07?idMat=180101


Линк към Регистър на лицата, извършващи дейността консултант съгласно чл. 167, ал. 2 от ЗУТ/2003

https://www.dnsk.mrrb.government.bg/UI/Register.aspx?0ZKDwUgLUJomQ%2FiVsaJkdkSil%2Fq%2B4n%2BGx%2BCYa8KC1g0%3D

https://portal.seea.government.bg/bg/Companies/Register

 

Омбудсман Стара Загора
Харта на клиента
Стара Загора за теб
Подмяна на отоплителни уреди
Invest Stara Zagora
Индустриална "зона Загоре"
Сертифициране по CAF
Национална телефонна линия за деца 116 111
Проект "Българските общини работят заедно за подобряване на качеството на атмосферния въздух"
Актуализация на инвестиционната програма на община Стара Загора
Авторско право за озвучаване на обекти
Проект за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради
Проекти по ОП Околна среда
Областен информационен център
Национална програма за енергийна ефективност
Сертификати по ISO на община Стара Загора

Горещ телефон
за сигнали