Представиха пред обществеността в Стара Загора проекта за актуализация на транспортната схема. „Предложенията за промени в общинската транспортна схема са разработени въз основа на подробни проучвания на нагласите, потребностите и транспортните навици на жителите на общината. Взети под внимание са икономически и финансов анализ на съществуващото състояние на операторите, извършващи обществен превоз на пътници, а целта е да бъде оптимизирана и усъвършенствана схемата, за да бъде максимално удобна“, подчерта ресорният зам.-кмет на община Стара Загора Радостин Танев.
„Получихме сериозно съдействие при провеждането на нашето изследване. Благодарим за партньорството на старозагорците, които участваха в проучването на нагласите. Направихме подробен анализ на състоянието на обществения транспорт в община Стара Загора – като цяло, дефицитите не са фатални и не са сложни за решаване. Общината е имала добър поглед и подход към транспорта“, посочи проф. Камен Петров от Обединение „Транспортни схеми Стара Загора“. „При детайлните изследвания и анализи на обществения транспорт бяха идентифицирани слабостите, както и възможностите за подобряване на маршрутите, разписанията и тарифите на транспортните услуги“, допълни той. От думите му стана ясно, че разработената от работния екип актуализация се основава на съществуващите практики за планиране, като се вземат под внимание принципите на интеграция, участие и развитие, удовлетворяване на нуждите от мобилност на хората в рамките на общината, като едновременно с това се цели да се създаде по-добро качество на живот в града и крайградските зони.
„С направените предложения ще бъдат постигнати осигуряване и подобряване на свързаността и достъпността на населението в община Стара Загора, чрез използване на обществен транспорт, както и на тарифната политика“, допълни и доц. Николай Цонков от „Транспортни схеми Стара Загора“.
От презентацията на изследването на нагласите стана ясно, че градският транспорт е от изключителна важност - две трети от жителите на Стара Загора ползват услугите му поне веднъж седмично. Основен повод е придвижване до работното място (26%), срещи с близки, приятели и роднини (24%) и разходки и развлечения (21%). Сред по-възрастната част от населението водещ повод също е пазаруването. 89% от жителите са сравнително удовлетворени от услугите на градския транспорт. Най-добрите показатели (с най-висока удовлетвореност) са време за пътуване (93% удовлетвореност), отопление през зимата (91%) и информационни табели (90%). 37% смятат, че сред най-важните подобрения за градския транспорт е цената на билета да е по-достъпна, а 26% биха искали по-изгодни варианти за месечни карти. Най-чувствителни към цените са младите хора до 30 г. и пенсионерите. Близо 30% смятат, че автобусните и тролейбусните маршрути в периферните квартали на града са недостатъчно.
Жителите на града са позитивно настроени и подкрепят идеята за закупуването на еко автобуси – 32% смятат, че това е сред най-важните подобрения, от които се нуждае градският транспорт, а 15% от рядко ползващите смятат, че биха започнали да го използват по-често при наличието на електрически автобуси.
В общественото представяне на предложената актуализация на транспортна схема участваха още управителят на „Тролейбусни и автобусни превози“ ЕООД инж. Георги Станчев и представители на дружеството.
Проектът включва създаването на нова автобусна линия № 71. Тя ще обслужва кварталите „Железник“ и „Зора“ през стадион "Берое". По този начин ще бъдат по-достъпни за старозагорците, живеещи в кварталите, институции като Дирекция „Социално подпомагане“, Бюрото по труда и РЗИ.
Линия №13 бе определена като гръбнак на градския транспорт и остава без промяна, както и Линия №8. При Линия №3 има частична актуализация, спирките ѝ ще бъдат от кв. „Три чучура север“: „Три чучура север обръщало“ – „СОУ Георги Райчев“ – „Детска градина“ – НОВА СПИРКА на ул. „Кап. Петко Войвода около м-н „Билла“ - „Казански” – „13 ОУ“ – „Христо Ботев“ – „Орфей“ – „Славянски 1” – „Славянски 2” – „ЖП гара“ – „Мериан Палас” - „Бяла мечка“ - „Алана” – „м-н Перун” – „РПС“ – „Младежки дом” – „Ремиза“ – „МОЛ Галерия“ – „ПЗ Загорка“. А от ПЗ „Загорка“: „ПЗ Загорка“ – „МОЛ Галерия“ - „Ремиза“ - „Младежки дом” – „ОД на МВР“ – „Алана” - „Бяла мечка“ – „Мериан Палас” – „ЖП гара“ – „Славянски 2” – „Славянски 1” – „Христо Ботев“ – „13 ОУ“ - „Казански” – НОВА СПИРКА на ул. „Кап. Петко Войвода около м-н „Билла“ – „Детска градина“ – „СОУ Георги Райчев“ – „Три чучура север обръщало“.
Без промяна остават тролейбусни линии № 1 – „кв. Железник – Парк МОЛ“, Тролейбусна Линия №2 – „Стадион Берое – Мототехника“, Тролейбусна Линия 26 – „кв. Железник – Мототехника“ и №36 – „кв. Железник – ПЗ Загорка“. Като цяло линиите, обслужвани от тролейбуси, запазват своите маршрути и спирки. При изготвяне на маршрутните разписания, същите трябва да бъдат съобразени с автобусите, движещи се по техните направление, обясниха експертите. Актуализация има и при междуселищния транспорт.
В зала „П. Р. Славейков“ на представянето на проекта присъстваха още директорът на Дирекция „Транспорт, чистота и екология“ на Община Стара Загора Росица Копривчина, началникът на отдел „Транспорт“ Бояна Делева, представители на администрацията, граждани и медии. Запознати с предложенията бяха кметовете и кметските наместници на селата в общината, а в началото на месеца и общинските съветници.
Предложения и коментари по проекта, Дирекция „Транспорт, чистота и екология“ приема до 23 юни, на e-mail [email protected] и [email protected]
Проект за актуализация общинската транспортна схема на община Стара Загора