Протокол от обществено обсъждане за частични изменения на Общ устройствен план на Община Стара Загора от 30.09.2025 г.

Обсъдиха частични изменения на Общ устройствен план на общ. Стара Загора, одобрен с Решение № 1779 по Протокол № 40 от 30.06.2022 г. на Общински съвет - Стара Загора

На основание чл. 127, ал. 1 от Закона за устройство на територията и чл. 21, ал. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на екологична оценка, на 30.09.2025г. в 17:00 часа в зала „П. Р. Славейков“ на Община Стара Загора се проведе обществено обсъждане за частично изменение на Общ устройствен план на общ. Стара Загора, одобрен с Решение № 1779 по Протокол № 40 от 30.06.2022 г. на Общински съвет - Стара Загора в частта му за ПИ с идентификатор 68850.508.6 по КККР на гр. Стара Загора, общ. Стара Загора, въз основа на  Решение № 443 по Протокол № 12 от 30.05.2024 г. на Общински съвет - Стара Загора и Доклад за екологична оценка на плана, УПИ LI 5239 с идентификатор 68850.522.5239, кв. 15 „ Индустриален“, по плана на гр. Стара Загора, общ. Стара Загора, въз основа на  Решение № 932 по Протокол № 22 от 30.01.2025 г. на Общински съвет - Стара Загора и Доклад за екологична оценка на плана и УПИ I 6703, кв. 276, по плана на гр. Стара Загора, общ. Стара Загора, въз основа на  Решение № 972 по Протокол № 23 от 27.02.2025 г. на Общински съвет - Стара Загора и Доклад за екологична оценка на плана.  На срещата присъстваха също арх. Георги Гьоков - Главен експерт, отдел „Устройство на територията“ и арх. Николай Василев – Главен архитект на Община Стара Загора

Дискусията продължи около тридесет минути. Становища и мнения след провеждане на публичното обсъждане ще могат да се депозират на място в деловодството на община Стара Загора: всеки работен ден от 08:30 до 17:30 ч. в сградата на Община Стара Загора, бул. „Цар Симеон Велики” № 107 до 16.10.2025 г.

 

Дата откриване: 02.10.2025
Дата приключване: 16.10.2025
Брой коментари: 0
Активни граждани: 1
Брой оценки: + 0 - 0

Съдържание на документа

Арх. Николай Василев представи проекта за изменение на Общия устройствен план в частта за ПИ с идентификатор 68850.508.6 по КККР на гр. Стара Загора, общ. Стара Загора. Той поясни, че съгласно действащия ОУП на Община Стара Загора, одобрен с Решение № 1779 по Протокол № 40 от 30.06.2022 г., имотът е отреден за озеленени територии за публично ползване (Оз). Това предназначение възпрепятства инвестиционните намерения на Общината за разширяване територията на Зоопарка, насочени към обогатяване на колекцията животни, подобряване на хабитатите им и постигане на значими социално-икономически ефекти за гр. Стара Загора. Целта на изменението е имотът да бъде отреден в зона „Озеленени територии със специфично предназначение“ (Озс). За имота е постановено Решение № 443 по Протокол № 12 от 30.05.2024 г. на Общински съвет – Стара Загора за разрешаване на изработването на проекта за изменение. Присъстващите бяха запознати и с Доклада за екологична оценка, както и със съгласувателните становища на компетентните ведомства.

1

От Лиляна Ангелова Вълчева

13.10.2025 16:43

Първо искам да напомня за даденото от МРРБ становище с изх. № V8-720 от 16.05.2025 г. до кмета на Община Стара Загора, подписано от зам.-министър Веселина Терзийска, по повод моя жалба относно нарушения при прилагане на Общия устройствен план (ОУП) на Община Стара Загора и практиката за допускане на множество частични изменения на плана по искане на частни възложители и за това, че в него ясно е посочено, че Община Стара Загора следва да се съобрази с това становище. Общият устройствен план (ОУП) е стратегически документ, който определя как ще се развива дадена територия, задава рамката и визията за развитие. ???? Затова ОУП не може да се „пипа“ за един отделен имот, защото така се нарушава неговата концепция и равнопоставеността между собствениците на имоти в съответната територия/зона. Частно лице не може да бъде възложител на изменение на ОУП на общината. Възложител винаги е кметът, защото ОУП е публичен документ от общ интерес, не частен проект. Досега проектите винаги са били представяни от проектантите на възложителите, а на това обсъждане е направено от главния архитект. Този подход може да се тълкува като опит да се легитимира частен проект като общински, за да му се придаде формална законосъобразност. Това е опит частен интерес да се „скрие“ зад публична процедура. Освен това, когато главният архитект защитава проект, изготвен в интерес на частно лице, това поставя под съмнение безпристрастността на администрацията. По закон тя трябва да гарантира обществения интерес, а не да представлява частно лице. Всъщност главният архитект признава, че: - проектът се прави, защото на частен инвеститор не му изнася действащият ОУП; - изменението се мотивира не с обществени нужди, а с неговите „инвестиционни намерения“. ???? Това е точно обратното на смисъла на устройственото планиране. ОУП се прави, за да регулира частните намерения според обществения интерес — а не общественият документ да се променя, за да обслужи едно частно намерение.

Арх. Николай Василев представи проекта за изменение на Общия устройствен план в частта за УПИ LI 5239 с идентификатор 68850.522.5239, кв. 15 „Индустриален“, гр. Стара Загора, общ. Стара Загора. Той уточни, че съгласно действащия ОУП, одобрен с Решение № 1779 по Протокол № 40 от 30.06.2022 г., имотът е включен в зона „Тжи – терени за железопътна инфраструктура“. Това предназначение не съответства на инвестиционните намерения на възложителя. С предложеното изменение се предвижда промяна в устройствена зона „Пп – предимно производствена и складова“. За имота е постановено Решение № 932 по Протокол № 22 от 30.01.2025 г. на Общински съвет – Стара Загора, с което се разрешава изработването на проекта за изменение. Присъстващите бяха запознати и с Доклада за екологична оценка, както и със съгласувателните становища на компетентните ведомства.

1

От Лиляна Ангелова Вълчева

13.10.2025 16:44

Първо искам да напомня за даденото от МРРБ становище с изх. № V8-720 от 16.05.2025 г. до кмета на Община Стара Загора, подписано от зам.-министър Веселина Терзийска, по повод моя жалба относно нарушения при прилагане на Общия устройствен план (ОУП) на Община Стара Загора и практиката за допускане на множество частични изменения на плана по искане на частни възложители и за това, че в него ясно е посочено, че Община Стара Загора следва да се съобрази с това становище. Общият устройствен план (ОУП) е стратегически документ, който определя как ще се развива дадена територия, задава рамката и визията за развитие. ???? Затова ОУП не може да се „пипа“ за един отделен имот, защото така се нарушава неговата концепция и равнопоставеността между собствениците на имоти в съответната територия/зона. Частно лице не може да бъде възложител на изменение на ОУП на общината. Възложител винаги е кметът, защото ОУП е публичен документ от общ интерес, не частен проект. Досега проектите винаги са били представяни от проектантите на възложителите, а на това обсъждане е направено от главния архитект. Този подход може да се тълкува като опит да се легитимира частен проект като общински, за да му се придаде формална законосъобразност. Това е опит частен интерес да се „скрие“ зад публична процедура. Освен това, когато главният архитект защитава проект, изготвен в интерес на частно лице, това поставя под съмнение безпристрастността на администрацията. По закон тя трябва да гарантира обществения интерес, а не да представлява частно лице. Всъщност главният архитект признава, че: - проектът се прави, защото на частен инвеститор не му изнася действащият ОУП; - изменението се мотивира не с обществени нужди, а с неговите „инвестиционни намерения“. ???? Това е точно обратното на смисъла на устройственото планиране. ОУП се прави, за да регулира частните намерения според обществения интерес — а не общественият документ да се променя, за да обслужи едно частно намерение.

Арх. Николай Василев представи проекта за изменение на Общия устройствен план в частта за УПИ I 6703, кв. 276, гр. Стара Загора, общ. Стара Загора. Той посочи, че по действащия ОУП, одобрен с Решение № 1779 по Протокол № 40 от 30.06.2022 г., имотът попада в жилищна устройствена зона „Жм – жилищна средноетажна“. Това противоречи на инвестиционните намерения на възложителя. Предлаганото изменение цели отреждане на имота в жилищна устройствена зона „Жг – жилищна с преобладаващо високо застрояване“, с цел уеднаквяване на градоустройствените показатели със съседните имоти. За имота е постановено Решение № 972 по Протокол № 23 от 27.02.2025 г. на Общински съвет – Стара Загора за разрешаване на изработването на проекта за изменение. Присъстващите бяха запознати и с Доклада за екологична оценка, както и със съгласувателните становища на компетентните ведомства.

1

От Лиляна Ангелова Вълчева

13.10.2025 16:44

Първо искам да напомня за даденото от МРРБ становище с изх. № V8-720 от 16.05.2025 г. до кмета на Община Стара Загора, подписано от зам.-министър Веселина Терзийска, по повод моя жалба относно нарушения при прилагане на Общия устройствен план (ОУП) на Община Стара Загора и практиката за допускане на множество частични изменения на плана по искане на частни възложители и за това, че в него ясно е посочено, че Община Стара Загора следва да се съобрази с това становище. Общият устройствен план (ОУП) е стратегически документ, който определя как ще се развива дадена територия, задава рамката и визията за развитие. ???? Затова ОУП не може да се „пипа“ за един отделен имот, защото така се нарушава неговата концепция и равнопоставеността между собствениците на имоти в съответната територия/зона. Частно лице не може да бъде възложител на изменение на ОУП на общината. Възложител винаги е кметът, защото ОУП е публичен документ от общ интерес, не частен проект. Досега проектите винаги са били представяни от проектантите на възложителите, а на това обсъждане е направено от главния архитект. Този подход може да се тълкува като опит да се легитимира частен проект като общински, за да му се придаде формална законосъобразност. Това е опит частен интерес да се „скрие“ зад публична процедура. Освен това, когато главният архитект защитава проект, изготвен в интерес на частно лице, това поставя под съмнение безпристрастността на администрацията. По закон тя трябва да гарантира обществения интерес, а не да представлява частно лице. Всъщност главният архитект признава, че: - проектът се прави, защото на частен инвеститор не му изнася действащият ОУП; - изменението се мотивира не с обществени нужди, а с неговите „инвестиционни намерения“. ???? Това е точно обратното на смисъла на устройственото планиране. ОУП се прави, за да регулира частните намерения според обществения интерес — а не общественият документ да се променя, за да обслужи едно частно намерение.

Горещ телефон
за сигнали