Проект на Правилник
МОТИВИ КЪМ ПРОЕКТА
За Правилник за изменение и допълнение на Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Стара Загора, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, приет от Общински съвет с Решение № 220 от 31.03.2016 година; изм.с Решение № 252 от 30.03.2020 година; изм. и доп. с Решение № 328 от 28.05.2020 г, доп. с Решение № 979 от 27.05.2021 г., изм. и доп. с Решение № 455 от 27.06.2024 г.
- Причини, които налагат промените:
С текста на чл. 72 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Стара Загора, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, общинският съвет е декларирал правото на общинските съветници да отправят питания до кмета по актуални проблеми и въпроси от обществен интерес. Това право на общинския съветник намира своята нормативна основа и първична законова уредба в нормата на чл. 33, ал. 1, т. 4 от ЗМСМА. Общинският съветник има право на за отправя питания към кмета на общината. На питането се отговаря устно или писмено на следващото заседание, освен ако съветът не реши друго. Процедурните правила за упражняване на правото на общинския съветник на питане към кмета на общината и съответно правилата за изпълнение на задълженията на общинската администрация за отговор на съответното питане са намерили детайлна уредба в глава осма „Контролна дейност на общинския съвет“ на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Стара Загора, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. Макар и при определяне на систематичното място в Правилника на текстовете, уреждащи правилата и процедурите по осъществяване на обществен контрол от страна на общинския съветник, да е отчетена значимостта на тази функция на общинския съвет и съответно правомощието на общинския съветник за отправя питания, то това не е така при приемане на правилата, приложими за дейността по определяне на реда за провеждане, съответно определяне на дневния ред на всяко от заседанията на общинския съвет.
Правилникът за организацията и дейността на Общински съвет Стара Загора, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация е приет на основание чл. 21, ал. 3 от ЗМСМА. С посочената законова норма изрично е определен кръга от обществени правоотношения, които общинският съвет има правомощия да уреди с правилника. Съдържанието и структурата на нормативния акт следва да са съобразени с характера на обществените отношения – обект на съответната правна уредба. Като обект на правно регулиране с конкретния нормативен акт, са определени организацията и дейността на общинския съвет, като при това се дължи съобразяване със степента на значение на всяка от отделните функции на общинския съвет като орган на местно самоуправление. Необходимо е да се следва и същия принцип и в фактическото изпълнение и организиране на работата на общинския съвет. Понастоящем този принцип се оказва незачетен, доколкото е прието правилото на чл. 74, ал. 1 от Правилника, според което упражняването на личното право на питане на всеки отделен общински съветник и съответно получаването на отговор от общинската администрация е поставено безусловно в началото на всяко заседание на общинския съвет и така е поставено като приоритет в дневния ред на общинския съвет. Действително съставът на общинския съвет се формира от всички общински съветници, но орган на местно самоуправление е общинският съвет като колективен орган. Функции и правомощия са предоставени на общинския съвет като орган на местно самоуправление в системата на местната власт, а на отделния общински съветник са предоставени съответни права и задължения, които по своите правни характеристики са лични.
Необходимо е да се направи промяна в досегашната организация на работата общинския съвет, като при това се съобрази значението общинския съвет като колективен орган съотнесено към това на общинския съветник като част от състава на общинския съвет. Следва да се внесе промяна в текста на чл. 74, ал. 1 от Правилника, като систематичното място на провеждане на процедурата по питания и съответно получаване на отговори от общинската администрация за реализиране на правото по чл. 33, ал. 1, т. 4 от ЗМСМА се постави след разглеждане и решаване от общинския съвет на въпросите, включени в дневния ред на съответното заседание.
2. Цели, които се поставят:
Целта на проекта за изменение и допълнение на правилника е да се приемат съответни разпоредби на правилника, които да осигурят спазване на основни принципи на ЗМСМА и съобразяване на реда за организиране на работата на общинския съвет, като се осигури първом на изпълнение на функциите му като орган на местно самоуправление, като при това се гарантира и повече процедурно време за реализиране на гарантираното по смисъла на чл. 33, ал. 1, т. 4 от ЗМСМА лично право на всеки общински съветник да прави питания към кмета на общината и съответно да получава отговори.
3. Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба:
За прилагането на предложените промени в Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Стара Загора, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация не се изисква допълнителен финансов ресурс.
4. Очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива:
Очакваните резултати след приемането Правилника за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Стара Загора, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация са да се осигури нормативна основа, която да даде възможност за по-ефективна организация на работата общинския съвет в частта и по организиране и провеждане на публичните заседания. Очаква се да се гарантира за всеки общински съветник повече процедурно време за упражняване на правото му по чл. 33, ал. 1, т. 4 от ЗМСМА.
5. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз:
Настоящия проект на Правилник за допълнение на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Стара Загора, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация е създадена в съответствие с принципите на Европейската харта за местно самоуправление, Европейска харта за регионално развитие, както и с директиви на Европейската общност, свързани с тази материя.
На основание чл. 26, ал. 4 от Закона за нормативните актове в 30-дневен срок от публикуване на настоящото обявление ще се приемат предложения, мнения и становища по проекта на правилник за допълнение на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Стара Загора, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, които могат да се изпращат на следната електронна поща: ob.savet@starazagora.bg